1.11 Äänneopin harjoituksia
Tällä sivulla:
Ohjeita | Fonetiikan
ja fonologian peruskäsitteitä | Puheen
tuottaminen, ääntöelimet | Äänteiden
foneettinen kuvaus | Suomen konsonanttisysteemi
| Suomen vokaalisysteemi | Prosodiset piirteet | Fonotaksi |
Kirjoituksen ja ääntämisen
väliset erot | Ratkaisuja*
"Mikä"-tyyppisistä kertaustehtävistä on linkkejä
Verkkokieliopin sivuille niihin kohtiin, joista vastaukset löytyvät. Tällaisten
linkkien merkkinä on kulma (<). Ratkaisutehtävien vastaukset saadaan näkyviin
erilliseen ikkunaan. Tällaisten linkkien merkkinä on tähti (*). Sivulla on 41
numeroitua tehtävää, joista ratkaisutehtäviä on 7.
Tehtävä 1. Mikä on <kirjain ja mikä on <äänne?
Tehtävä 2. Mitä tarkoittavat termit <minimipari,
<komplementaarinen
distribuutio, <vapaa
vaihtelu?
Tehtävä 3. Selvitä seuraavien termien merkitysero: <puhe kieli, <foneemi fooni allofoni, <oikeinkirjoitus
<foneettinen kirjoitus.
Tehtävä 4. Keksi minimipareja, jotka osoittavat, että
seuraavat äänteet ovat suomessa foneemeja:
<t
d
<l r
<i
j
<e
ä
Tehtävä 5. Biologiselta kannalta tarkasteltuna ihmisen
puhe-elimistöllä on muita, primaarimpia tehtäviä kuin puheen tuottaminen. Mitä nämä
puheentuottamismekanismin <primaaritehtävät
ovat?
Tehtävä 6. Mitä ovat <lepohengitys ja <ääntöhengitys? Miten ne eroavat
toisistaan?
Tehtävä 7. Mikä on <kurkunpää? Mikä on sen tehtävä
puheen tuottamisessa?
Tehtävä 8. Mikä on <velum? Mikä on sen tehtävä
puheen tuottamisessa?
Tehtävä 9. Äänteet ovat joko <soinnillisia tai soinnittomia. Mihin tämä jako
perustuu?
Tehtävä 10. Ota selville omaa artikulaatiotasi seuraamalla tai
tunnustelemalla sormilla kaulalta (eli palpaation avulla), mitkä seuraavista äänteistä
ovat soinnillisia, mitkä soinnittomia:
a, <m, <s,
i, <f,
<p,
<n, <r, <k,
<h,
u
Tehtävä 11. Mitä ovat <apertuura, striktuura ja klausuura
äänteiden artikulatorisessa kuvauksessa?
Tehtävä 12. Selvitä, mitä tarkoittavat <artikulaatiopaikka ja <artikulaatiotapa. Miten eroavat toisistaan
<bilabiaali ja
dentilabiaali
<klusiili ja <nasaali
klusiili ja <frikatiivi
<sibilantti ja spirantti
<alveolaarinen ja uvulaarinen r
Tehtävä 13. Mitkä ovat seuraavien konsonanttien nimet
luokitettuna <artikulaatiopaikan mukaan?
<p, m, v, f; <t, d, l, n; <j, k; <h
Tehtävä 14. Mitkä ovat seuraavien konsonanttien nimet
luokitettuna <artikulaatiotavan mukaan?
<p, t, k; <s, f, h;
<m,
n,
h;
<l; <r; <j, v
Tehtävä 15. Nimeä seuraavat konsonantit a) <soinnillisuuden sekä b) <artikulaatiopaikan ja c) <artikulaatiotavan mukaan.
<s,
<j,
<v,
<k,
<l, <f,
<r, <p, <m,
<h,
<d,
<h
Tehtävä 16. Mitä yhteistä on seuraavilla
äänteillä? Mikä piirre tai mitkä piirteet tekevät ne erilaisiksi? (Ratkaisut*.)
p, m
t, d
f, s
a, i
Tehtävä 17. Mitkä ovat suomen kielen <palataalit? Miten äänneympäristö
vaikuttaa niiden <k:n
ääntymiseen?
Tehtävä 18. Millaisia äänteitä ovat <klusiilit? Mitkä ovat <suomen kielen klusiilit? Mitkä ovat niiden <artikulaatiopaikat?
Tehtävä 19. Millaisia äänteitä ovat <nasaalit? Selvitä mahdollisimman
tarkasti, millä tavalla ne ääntyvät. Mitkä ovat <suomen
kielen nasaalit?
Tehtävä 20. Suomen kielen r on soinnillinen
medioalveolaarinen <tremulantti.
Vain s:n jälkeen r on erilainen. Miten r:n ääntämys <poikkeaa seuraavissa
ympäristöissä:
raita, kurssi, parta, sammalranta, varas, varras Israel,
yleisradio, täysremontti, valasranta
Tehtävä 21. Miten <etuvokaalit
eroavat takavokaaleista? Mitkä ovat suomen kielen etuvokaalit?
Tehtävä 22. Mitä ovat <labiaali- ja <illabiaalivokaalit?
Mitkä ovat suomen kielen labiaalivokaalit?
Tehtävä 23. Mitä vokaaleja tarkoitetaan seuraavilla?
<illabiaalinen
väljä takavokaali
<labiaalinen
puolisuppea etuvokaali
<illabiaalinen
puolisuppea etuvokaali
<labiaalinen suppea
etuvokaali
Tehtävä 24. Nimeä vokaalit ilmoittamalla a) huulten
asennon, b) suusolan väljyyden ja c) suusolan paikan mukainen nimi:
<ä, a;
<i, y, u;
<e, ö, o
Tehtävä 25. Suomen kielen puhujat käyttävät
puheessaan samantapaisia <nasaalistuneita
vokaaleja kuin ranskalaisetkin, esim.
suomi: ranska:
monta [mõnta] mont [mõ:]
maan [mããn] blanc [blã:]
Mistä johtuu, että suomalaisten on kuitenkin paljon vaikeampi oppia
kuulemaan ja ääntämään ranskan kielen nasaalivokaaleja kuin ranskalaisten on oppia
suomen kielen nasaalistuneita vokaaleja?
Tehtävä 26. Mitkä kaikki suomen kielen sanat voi
muodostaa seuraavista foneemijonoista pelkästään konsonattien ja/tai vokaalien <kvantiteettia vaihtelemalla? (Ratkaisut*.)
tule, kato, sata, muta, vara, kasa, taka
Tehtävä 27. Selvitä, voivatko kaikki suomen <konsonantit ja <vokaalit esiintyä paitsi lyhyinä, myös
pitkinä?
Tehtävä 28. Erota seuraavista sanoista <lyhyet ja pitkät tavut. (Ratkaisut*.)
onnettomuus, onnettomuudesta, sydämellinen, ahven,
kirjekuori, suunnistaja, suunnitella, suunnitelmallisuus,
koskettimisto, ajantasaistaa, tupakoida, tupakoimattomalla
Tehtävä 29. Merkitse sanoihin <painotus. (Ratkaisut*.)
onnettomuus, onnettomuudesta, sydämellinen, ahven,
kirjekuori, suunnistaja, suunnitella, suunnitelmallisuus,
koskettimisto, ajantasaistaa, tupakoida, tupakoimattomalla
Tehtävä 30. Selvitä, mitä tarkoitetaan termeillä <sanapaino, <toonikieli, <distinktiivinen
kvantiteetti.
Tehtävä 31. Mihin tarkoituksiin <lausepainoa käytetään suomen
kielessä?
Tehtävä 32. Millaisia tehtäviä <lauseintonaatiolla on puheessa?
Tehtävä 33. Mikä on <tavu? <Minkätyyppisiä tavuja suomessa on?
Tehtävä 34. Jaa seuraavien ilmausten sanat tavuihin.
Mitä tavutyyppejä ne edustavat? (Ratkaisut*.)
apua, kauas pois, vaiennut viulu, menen tänään kirjastoon,
ota tämä lahja, unohtamaisillaan, lähdetäänkö elokuviin,
saamme kaurapuuroa aamiaiseksi
Tehtävä 35. Selvitä, mitä tarkoittavat termit <fonotaksi, <vokaaliyhtymä, <vokaaliharmonia, <sonantti, <avotavu.
Tehtävä 36. Mikä on <geminaatta? Luettele suomen kielen
geminaatat ja mainitse kustakin sanaesimerkki.
Tehtävä 37. Suomalaisten puheesta tapaa
seuraavanlaista virheellistä ääntämystä. Mistä tällainen <ääntäminen johtuu?
[olumppialaiset], [poluuppi], [pölyesteri]
Tehtävä 38. Mikä on <loppukahdennus? Mistä se <johtuu?
Tehtävä 39. Mikä on <glottaaliklusiili (eli
laryngaaliklusiili)? Miten se ilmenee ääntämyksessä?
Tehtävä 40. Selvitä seuraavista lauseista kohdat,
joissa tapahtuu loppukahdennus. Mikä <muotoryhmä
on kyseessä? (Ratkaisut*.)
a) Ota lisää hernekeittoa ja täytekakkua, maista myös vähän
suklaata.
b) Hän ottaa itse lisää. Haluatko sinäkin ottaa lisää?
c) Älä mene vielä. Huone ei ole vapaa.
d) Anna lapsen leikkiä omia leikkejänsä rauhassa.
e) Joskus saattaa paistaa aurinko, mutta tavallisesti sataa.
f) Tämän hyväksyminen on monelle suomalaiselle vaikeaa.
Tehtävä 41. Selvitä seuraavasta tekstistä kohdat,
joissa kirjoitus ja ääntämys eivät vastaa toisiaan. Huomaa erityisesti <loppukahdennus ja <assimilaatio. (Ratkaisut*.)
Kaikenlaiseen kirjoittamiseen voi valmistautua kuuntelemalla
erilaisten ihmisten puhetta ja harrastamalla monipuolisesti kirjallisuutta. Sanavarastoaan
voi kartuttaa painamalla varta vasten mieleensä sanoja ja ilmauksia, joita ei muista
ennen käyttäneensä. Kirjoitustehtävää varten on hyvä tehdä muistiinpanoja.
Useimmat kirjoittajat tarvitsevat tekstinsä selkärangaksi myös ennakkojäsentelyn.
|