| 3.1.3 Semanttiset ja
syntaktiset roolitTällä sivulla:Yleistä | Semanttiset roolit | Syntaktiset roolit | >Lauseenjäsennystä (mene
sivulle)
  Jo antiikista*
periytyvän lauseenjäsennyksen periaatteena on ollut, että
määritellään erilaisin kriteerein eri <lausekkeiden
lauseenjäsenyys eli syntaktinen rooli. Perinteinen kielioppi* on rajoituksistaan huolimatta mukana tavalla
tai toisella kaikissa uudemmissa kielioppimalleissa. Näissä on
kuitenkin rakenteelliset ja semanttiset ilmiöt ruvettu selvemmin erottamaan toisistaan.
Mutkikkaita rakenteita analysoidaan hierarkkisesti ja kaksiulotteisesti. (Hakulinen
 Karlsson 1979*.) Ns. dependenssikieliopissa*
lauseenjäseniä kutsutaan predikaatin <argumenteiksi.
Jokaisella argumentilla on verbin ilmaisemassa toiminnassa jokin rooli. Se ilmaisee esim.
toiminnan tekijän, tuloksen tai paikan. Näiden ns. semanttisten roolien joukko on avoin*. Ne ovat
pitkälti universaaleja*, kun
taas lauserakenteet ovat kielikohtaisia. Semanttiset roolit, kuten merkitykset
yleensäkin, ovat tulkinnanvaraisia. Tavallisia semanttisia rooleja ovat esim. seuraavat: 
  TEKIJÄ         Äiti leipoi kakun.
KOKIJA         Pojalle kävi huonosti.
VASTAANOTTAJA  Mies sai sakot ylinopeudesta.
KOHDE          Lapsi joi maitoa.
TULOS          Pojasta tuli mies.
LÄHDE          Tytöltä heltisi nauru.
PAIKKA         Lapset ovat puistossa.
AIKA           Illalla on pimeää.
VÄLINE         Kirjoitan tietokoneella. Syntaktisen roolin määrittelemisessä viitataan sekä merkitykseen,
muotoon että järjestykseen (Kieli ja sen kieliopit 1994*). Prototyyppisessä* suomen
kielen lauseessa TEKIJÄN ilmaiseva lauseke on syntaktiselta rooliltaan >subjekti. Se on muodoltaan nominatiivi ja sijaitsee >predikaatin edessä. Esim. Lapset
leikkivät puistossa. KOHTEEN ilmaiseva lauseke on syntaktiselta rooliltaan >objekti.
Se on muodoltaan partitiivi tai akkusatiivi ja sijaitsee predikaatin jäljessä. Esim. Tyttö
luki kirjaa  kirjan. Olla-verbin täydennys on syntaktiselta rooliltaan >predikatiivi. Sen muotona on nominatiivi, partitiivi tai
genetiivi. Esim.  Tuo mies on opettaja. Opettaminen on vaikeaa.
Tämä takki on minun. Muut predikaattia täydentävät lausekkeet ovat syntaktiselta rooliltaan >adverbiaaleja. Koko lausetta määrittävät lausekkeet ovat
lauseadverbiaaleja. Esim. Tänään presidentti ehkä
puhuu asiasta eduskunnassa. Määritettä, joka liittyy substantiiviin ilman verbin apua, sanotaan >attribuutiksi. Esim. Naapurin auto on hieno
vehje. Perinteisen syntaktisen analyysin peruskäsitteitä ovat olleet <sanaluokat, <taivutusmuodot
ja sanaluokkien pohjalta määritettävät lauseenjäsenet. Substantiivi
on tyypillisesti subjektina, objektina, predikatiivina,
adverbiaalina ja attribuuttina. Adjektiivi
voi olla tyypillisesti attribuuttina ja predikatiivina. Finiittiverbi
voi olla vain predikaattina. Esimerkki perinteisestä lauseenjäsennyksestä: 
  SANA      SANALUOKKA    TAIVUTUSMUOTO   LAUSEENJÄSENNaapurin  substantiivi  genetiivi       attribuutti
isäntä    substantiivi  nominatiivi     subjekti
rakensi   verbi	        finiittimuoto   predikaatti
kesällä   substantiivi  paikallissija   adverbiaali
suuren    adjektiivi    akkusatiivi     attribuutti
huvilan   substantiivi  akkusatiivi     objekti
rantaan.  substantiivi  paikallissija   adverbiaali Esimerkki hierarkkisesta 
lauseenjäsennyksestä:
 
  
 
 Alisteinen lause "että eduskunta antaisi asian kehittyä 
  sovitulla tavalla" on merkitty hallitsevan lauseen "Hallitus toivoi" jäseneksi 
  ja lauseenvastike "asian kehittyä sovitulla tavalla" on merkitty että-lauseen 
  jäseniksi. Sitten on eritelty niiden oma rakenne. Myös lausekkeen "sovitulla 
  tavalla" rakenne on jäsennetty hierarkkisesti. 
 |