|
UNIDAD SEIS
Tässä UNIDADissa käsitellään ihmiskehoa, kuntoon ja terveyteen liittyviä asioita ja keskustellaan kuntoilu- ja urheiluharrastuksista. Harjoitellaan subjunktiivin ja indikatiivin käyttöä mielipiteen ilmaisussa ja imperatiivia käskyjä, ohjeita ja neuvoja annettaessa.
Aiheen kannalta tärkeitä käsitteitä: paseo, hacer ejercicio, gripe, catarro, forma física, estar en forma, joiden merkitystä ja sisältöä opettajat voivat valaista omilla kertomuksillaan ja kokemuksillaan. Myöhemmin, kun asiaan on jo perehdytty, opiskelijat voivat omin sanoin selittää käsitteiden sisällön.
LISÄTEHTÄVIÄ
I. kirjan kuuntelutehtävät
1. s. 155 kuunteluharjoitus 7. Kuuntelua helpottavia lisäkysymyksiä.
1. muutama lusikallinen
2. ikään kuin se olisi yrttiteetä
3. se maistuu karmealle
4. koska meitä oli kolme tyttöä
5. laitoimme sitä kynsiin
6. sitä ei saanut niellä
II. sanastotehtävät
1. Kirjoita 4 tuntemasi ihmisen (ystävä / sisar / veli / tuttava / opiskelutoveri) nimikirjaimet paperille ja yhdistä sen jälkeen alla olevasta listasta sopivimmat adjektiivit (5-8) kuvaamaan valitsemaasi henkilöä. Kerro sen jälkeen vierustoverillesi siitä henkilöstä, joka sai eniten luonnehdintoja.
ambicioso honesto alto delgado bajo gordo individualista tímido egoista pelirrojo rubio moreno alegre aburrido vago leal encantador sensible realista optimista pesimista callado terco cariñoso amable extraño sincero hablador chistoso quisquilloso Ks. suomennoksia käyttösanastosivuilta.
2. Aprovechar las horas de estudio
La mayoría de los expertos coinciden en que el fracaso escolar tiene mucho que ver con la forma de estudio de los alumnos. He aquí una serie de consejos para mantener un buen ambiente de estudio y evitar, en lo posible, el suspenso.
Käännä johdantokappale suomeksi ja kerro espanjankielisen tekstin neuvot vierustoverillesi käyttäen infinitiivirakenteiden sijasta muita erilaisia tapoja käskeä, neuvoa tai antaa ohjeita. Ks. s.56 (Esim.: es importante que …; no está bien que ..., te aconsejo que..., no es bueno que ..., duerme / no duermas jne.) Voitte vuorotella kerronnassa ja valita kerrottavan osuuden etukäteen.
Sanastoa löydät Käyttösanastosta UNIDAD SEIS.
Hacer del estudio un trabajo habitual. Mantener la coherencia a la hora de plantarse delante de los libros. Es preferible estudiar todos los días durante dos horas que pegarse el atracón la tarde antes del examen.
Estudiar siempre en la misma habitación. Esto ayuda al estudiante a adaptarse a la atmósfera de estudio.
Utilizar, en lo posible, la luz natural, preferible a la luz artificial.
Dejar suficiente espacio en la mesa como para sentirse cómodo estudiando. Evitar la distracción durante el estudio. Preferible estudiar por la mañana que por la tarde. El cuerpo está más descansado y los conocimientos se asimilan mejor.
La posición ideal para estudiar es la siguiente: mantener la espalda recta y firmemente apoyada sobre la mesa. La cabeza debe estar levemente inclinada hacia delante, manteniendo una distancia de 30-40 centímetros entre los ojos y el papel.
Estudiar no tiene que ser una tortura. Es conveniente descansar cada 2 ó 3 horas y realizar ejercicios de relajación y concentración 15 minutos antes de empezar.
Es recomendable hacer ejercicios de estiramiento y, si es posible, recibir masajes para evitar la sobrecarga en la espalda. Así se evitarían el cansancio y las molestias, que sin duda influyen en el rendimiento
III. kielioppitehtävät
1. Kertaava katsaus verbimuotoihin.
Täydennä taulukko oikeilla muodoilla.A. Diftongit: e > ie, o > ue - -ar- ja -er- konjugaation verbit.
INDIKATIIVIN PREESENS SUBJUNKTIIVIN PREESENS IMPERATIIVI pensar volver pensar volver pensar volver _______________________ _______________________ _______________________ Lisää tähän listaan muita samoin taipuvia verbejä.
B. -ir-konjugaatioon kuuluvat verbit. MUISTA sekä diftongi (e > ie, o > ue)
että vokaalin vaihdos e > i, o > u).
INDIKATIIVIN PREESENS SUBJUNKTIIVIN PREESENS IMPERATIIVI sentir pedir sentir pedir sentir pedir _______________________ _______________________ _______________________ Lisää tähän listaan muita samoin taipuvia verbejä.
C. -ir-konjugaatioon kuuluvat verbit. e > i, o > u
PRETERITI sentir pedir dormir morir _______________________ _______________________ _______________________ _______________________ Lisää tähän listaan muita samoin taipuvia verbejä.
2. Anna ohjeet Pan con tomate -leivän valmistamiseksi.
Leikkaa leivästä viipaleita (rebanada, f.) ja paahda (tostar > ue) ne. Halkaise (cortar) kypsä tomaatti kahtia (en dos). Hiero (frotar) leipäviipale tomaatin puolikkaalla (mitad, f.)ja valuta (verter>ie) sitten leivän päälle hieman öljyä. Jos haluat, lisää (añadir) valkosipulia.
|